Intervju med mig på Action Taker Podden!

Den 13,e juni blev jag intervjuad av Ann Ljungberg och Maria Sundqvist i Action Taker Podden. I den här podden intervjuar de personer om deras företag, deras företagande och resan de gjort.

Det var en upplevelse att bli intervjuad och att få tänka till lite kring vad jag gjort och vad jag gör.

Vill du lyssna på min intervju eller någon annan av alla deras intressanta intervjuer hittar du dessa här.

Action Taker Podden hittar du här!

Kunden har alltid rätt?

Ett uttryck som används oerhört slarvigt i många verksamheter. Har kunden alltid rätt? Många chefer har trummat in detta i sina medarbetare under en massa år utan att egentligen tänka på vad de menar. Ibland använder kunden själv det mot ett företag då de ifrågasätter företagets sätt att ge service.

”Jag trodde kunden alltid hade rätt! Men tydligen inte här!”

Om vi ska utveckla uttrycket måste det formuleras om en smula. Sanningen är nämligen denna;

”Kunden har inte alltid rätt i sak. Men kunden har alltid rätt i sin upplevelse!”
Och den upplevelsen den har de faktiskt rätt i!

Många organisationer arbetar med vad de vill ge sina kunder för upplevelse. Det är en bra början men problemet är att det är inte organisationen som levererar upplevelser utan det är varje enskild individ som gör det. Då kommer frågan till varje individ…Vilken upplevelse vill du ge till din omgivning? Hur gör du för att det ska bli verklighet? Det hjälper inte att bara formulera upplevelsen i ord utan du måste också beskriva dina handlingar för att dessa ska bli verklighet. Du måste gå från ord till handling.

Det här gäller oavsett om vi pratar om våra kunder, våra kollegor eller rent av nära och kära. Vi pratar om vilken upplevelse vi vill ge andra människor.

Dagens fundering är alltså;
”Vilken upplevelse vill du ge andra och hur gör du konkret för att lyckas med detta?”

 

 

Jag har 30 års erfarenhet

”Jag har arbetat här i trettio år och aldrig gått en enda kurs i kundbemötande och nu kommer du och ska tala om för mig hur jag ska göra mitt jobb. Man tackar.”

Den här kommentaren fick jag vid uppstarten på en utbildning för flera år sedan. ”Det här var starten på en bra dag, tänkte jag.”

Men, vad menade personen egentligen och varför sades det som sades?

Trettio års erfarenhet kan vara alldeles underbart. Som en bal på slottet som Askungen sa. Men det kan också betyda absolut ingenting. Det finns inget likhetstecken som säger att den personen som har den längsta erfarenheten är bäst. Det kan vara så men det behöver inte vara så. Det finns massor av andra saker som påverkar det hela.

Det kan handla om vilken bransch du arbetar med. På trettio år har vissa branscher helt bytt skepnad. Som du arbetade för trettio år sedan gäller inte idag och frågan är om du har följt med.
En annan sak kan vara den egna inställningen till att vilja förändras. Vill du ta in tankar och åsikter från de nya och unga som kommer med friska ögon?

Erfarenheten är helt fantastiskt om du idag funderar på gårdagen för att utveckla dig och förbättra dig för morgondagen.
Fundera på dig själv och ställ frågan ”hur har jag utvecklat mig och vad har jag blivit bättre på under de senaste tre åren”. Skriv ned några konkreta punkter som du själv upplever.

För den modige så blir även uppgiften att gå till en kollega och stämma av om din egen bild stämmer eller inte.

PS,
Hör gärna av dig med dina erfarenheter kring det här