Imorgon har jag semester…

…är något som alla någon gång har sagt till sina arbetskamrater. Frågan är vad arbetskamraterna tycker om det. Blir de glada för din skull och nyfikna på vad du ska göra? Eller blir de glada för deras egen del eftersom de kommer att få en riktigt bra dag på jobbet?...

Att göra skillnad!

Jag körde en utbildning för en tid sedan då jag fick en fantastisk historia berättad för mig. Det var en receptionist på en vårdcentral som berättade om en händelse som inträffade på hennes egen vårdcentral. ”Vi möter massor av kunder när vi sitter i receptionen som...

Att leva på gamla meriter!

I alla serviceyrken är det ständiga möten. Möten mellan människor. Inte befattningar, roller, grupper eller mellan företag och kunder. Möten sker alltid mellan unika människor som möts vid ett unikt tillfälle.   Det spännande är att alla möten du har haft redan...

Feedback eller gnäll?

Dina kunders synpunkter är, med rätt inställning, en gåva för att kunna utveckla sig och bli bättre i morgon. Det finns alldeles för många som inte vågar klaga öppet och offentligt. Det finns många orsaker till att vi inte är bra på att klaga. Det ena kan vara en...

Du vann diskussionen men förlorade relationen!

Det var en middag där vi hade samlats för att äta och umgås. Vi satt många runt bordet och diskussionen kom in på fantastiska restauranger. En i sällskapet började berätta om en fantastisk liten restaurang hon och hennes man varit på. Hon berättade; “det var en...

Jaha det blir en sådan här dag…

Alla kan ha en dålig dag men en del har det mycket oftare än andra. Jag har varit ute och pratat med massor av organisationer, företag, förvaltningar eller mindre grupper och det här kommer alltid igen. I alla grupper finns det folk som är s.k. energitjuvar. De kan,...

10 år av frustration…

…det här var de första ord hon sa när hon kom fram till mig vid kafferasten. Jag hade ägnat över en timme åt att prata om hur olika vi är och hur olika vi ibland tänker. Jag åtgår från oss människor och gör en förenklad bild med hjälp av färger. Det finns röda, blåa,...
Det börjar med en relation!

Det börjar med en relation!

Vem litar vi på och vem litar vi inte på? Vad är det som avgör om vi känner ett förtroende hos någon egentligen? Många brukar prata om att personkemin får påverka och att den har en stor del i mänskliga relationer. När vi pratar om service handlar det inte om att låta...
En roligare och mer positiv arbetsdag

En roligare och mer positiv arbetsdag

De senaste 15 åren har jag utbildat, föreläst och inspirerat människor inom områdena ledarskap, sälj- och service. Stort fokus har legat på att just utveckla kundbemötandet inom olika branscher och inom olika roller. Med små enkla medel är det fantastiskt enkelt att...