I alla serviceyrken är det ständiga möten. Möten mellan människor. Inte befattningar, roller, grupper eller mellan företag och kunder. Möten sker alltid mellan unika människor som möts vid ett unikt tillfälle.

 Det spännande är att alla möten du har haft redan är historia. De tillhör det förflutna. Det är gårdagen. Mötet som du just nu har framför dig är det viktigaste av alla möten. För det är här och nu som vi lever i ett serviceyrke. Det är här och nu som du blir bedömd. Det är här och nu du kan göra skillnad. Inte där och då. Den kunden som du har framför dig precis nu blir inte mer nöjd för att höra att igår var du bra. Idag är en dålig dag.

 När jag håller mina föreläsningar tänker jag att mina åhörare inte blir nöjda för att jag säger att ”igår var jag bra och fick massor av beröm”. Jag vill att den åhörare jag har framför mig precis nu ska vara kanonnöjd. Det kan självklart ge mig kraft att göra ett ännu bättre jobb imorgon.

 Det är precis samma sak i alla relationer med nära och kära. Min fru blir inte glad för blomman hon fick för ett år sedan. Hon blir glad för blomman hon får idag. Hon blir glad när jag ger henne uppmärksamheten idag och inte den hon fick för länge sedan.

 Det är när vi börjar gå på slentrian och bara upprepar gårdagens beteende hela tiden som gnistan försvinner. Att göra samma sak som igår men på ett litet nytt sätt. Det är då vi skapar möten i världsklass.

 Vad tänker du göra på ett litet annorlunda sätt idag jämfört med igår för att dina kunder ska uppleva ett fantastiskt möte med dig?

 

Gör CTRL+ALT+DELETE på dig själv! Konsten att göra omstart på en dålig dag.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev så får du videon "Gör CTRL+ALT+DELETE på dig själv" som handlar om motivation och sätt att hantera motgångar.

Nu är det klart! Du prenumererar på mitt nyhetsbrev.