I förra veckan diskuterade vi vikten av att ge bra service och samtidigt undvika att ha en dålig dag. “Vi är ju bara människor och då måste man få ha en dålig dag ibland” är något jag ofta får höra. Till viss del håller jag med om att det inte är lätt att alltid vara på topp och att alltid vara trevlig. Jag håller med om att vi är människor och mår ibland bra och ibland dåligt. Du som levererar service har säkert förståelse för dig själv vid just den stunden du inte presterar bra men frågan är om din kund som får det dåliga bemötandet förlåter dig för “alla måste ju få ha en dålig dag…”.
Vid diskussionen var det en av deltagarna som sa att “varje samtal spelar roll“. Det är exakt vad allt det här handlar om att varje samtal sker i realtid och kan inte göras om och göras bättre. Du kan inte radera det du sagt eller gjort utan det som är sagt är sagt och det som är gjort är gjort. Det spelar ingen roll om samtalet är med din kund, din kollega eller en god vän eller partner. Varje samtal spelar roll och gör skillnad.
Funderingen: Vilken skillnad vill du göra?
PS
Tack Lotta för din kloka formulering