Ett uttryck som används oerhört slarvigt i många verksamheter. Har kunden alltid rätt? Många chefer har trummat in detta i sina medarbetare under en massa år utan att egentligen tänka på vad de menar. Ibland använder kunden själv det mot ett företag då de ifrågasätter företagets sätt att ge service.

“Jag trodde kunden alltid hade rätt! Men tydligen inte här!”

Om vi ska utveckla uttrycket måste det formuleras om en smula. Sanningen är nämligen denna;

“Kunden har inte alltid rätt i sak. Men kunden har alltid rätt i sin upplevelse!”
Och den upplevelsen den har de faktiskt rätt i!

Många organisationer arbetar med vad de vill ge sina kunder för upplevelse. Det är en bra början men problemet är att det är inte organisationen som levererar upplevelser utan det är varje enskild individ som gör det. Då kommer frågan till varje individ…Vilken upplevelse vill du ge till din omgivning? Hur gör du för att det ska bli verklighet? Det hjälper inte att bara formulera upplevelsen i ord utan du måste också beskriva dina handlingar för att dessa ska bli verklighet. Du måste gå från ord till handling.

Det här gäller oavsett om vi pratar om våra kunder, våra kollegor eller rent av nära och kära. Vi pratar om vilken upplevelse vi vill ge andra människor.

Dagens fundering är alltså;
“Vilken upplevelse vill du ge andra och hur gör du konkret för att lyckas med detta?”

Gör CTRL+ALT+DELETE på dig själv! Konsten att göra omstart på en dålig dag.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev så får du videon "Gör CTRL+ALT+DELETE på dig själv" som handlar om motivation och sätt att hantera motgångar.

Nu är det klart! Du prenumererar på mitt nyhetsbrev.