av Christer Isehag | feb 27, 2019 | Motivation, Tips & Tankar
Det här var det första en av deltagarna sa till mig när en utbildning inleddes och den här kommentaren har fastnat i mig och jag har verkligen grubblat på vad den betyder och vad hon ville ha sagt. Att ha arbetat med en sak i många år kan vara en stor fördel för du...
av Christer Isehag | feb 13, 2019 | Blogg, Motivation
Vad många inte känner till är det vänliga veckan just den här veckan, vecka 7. En tradition som startade redan 1946. Under några år hade den ett avbrott men är nu tillbaka och något vi alla borde uppmärksamma. Det här är också något som borde ligga i människans natur,...
av Christer Isehag | feb 1, 2019 | Blogg, Kommunikation, Motivation, Tips & Tankar
Är det samma sak eller vad är egentligen skillnaden? Det sägs att vi tänker cirka 60 000 tankar varje dag vilket egentligen är en hissnande siffra. Tänk vad fantastiskt med 60 000 rena och fräscha tankar varje dag. Tankar av reflektioner, tankar av insikter och av...
av Christer Isehag | jan 28, 2019 | Blogg, Kommunikation
En dag mötte Sokrates en god vän som med ivriga steg skyndade sig mot honom och sade: ”Sokrates, jag bara måste få berätta något jag nyss fick veta om en av våra gemensamma bekanta.” Sokrates stoppade honom och sade: ”att innan du berättar det du vill berätta vill jag...
av Christer Isehag | jan 21, 2019 | Kommunikation, Motivation
På en utbildning började vi diskutera energitjuvar, dåligt humör och när vi tappar gnistan och blir irriterade och sura. Vi pratade om hur vi själva beter oss men också hur andra beter sig och hur vi då märker det. Då berättade en av deltagarna att hon kunde avgöra...
av Christer Isehag | jan 9, 2019 | Motivation
”Vi låter det sunda förnuftet styra” har jag hört massor av gånger. Varje gång blir jag lika fundersam över vad det egentligen betyder. Är ditt sunda förnuft samma som mitt sunda förnuft? På något sätt har varje individ byggt upp någon form av ramverk i sitt eget...
av Christer Isehag | nov 11, 2018 | Blogg, Motivation
Livet går upp och livet går ner och det finns självklart dagar som vi upplever som riktiga skitdagar. Allt strular, allt verkar motarbeta en, inget fungerar, humöret i botten och ibland känns det som att det inte finns någon ljusning i eländet. Om det fanns en...
av Christer Isehag | sep 13, 2018 | Motivation, Tips & Tankar
En tidig morgon i den friska luften tar jag och Ludde en uppiggande promenad. Sedan en härlig frukost med en kopp espresso. För mig är det här det bästa sättet att starta upp min dag så det blir en bra dag. Idrottsmän och idrottskvinnor är fantastiska på att skapa...
av Christer Isehag | aug 21, 2018 | Okategoriserade
I Sverige har handslaget varit det vanligaste sättet att hälsa på andra. I andra kulturer och i andra delar av världen hälsas det på andra sätt. I och med att världen krymper, vi reser mer, vi får influenser från andra kulturer så smyger det in nya sätt att hälsa även...
av Christer Isehag | aug 21, 2018 | Okategoriserade
I förra veckan diskuterade vi vikten av att ge bra service och samtidigt undvika att ha en dålig dag. “Vi är ju bara människor och då måste man få ha en dålig dag ibland” är något jag ofta får höra. Till viss del håller jag med om att det inte är lätt att...
av Christer Isehag | aug 21, 2018 | Okategoriserade
Många använder uttrycket att det är tanken som räknas. Men för att använda det rätt måste vi stanna till och tänka efter en stund. Jag håller med om uttrycket till viss del och att det passar vissa situationer. Men när passar det inte? Ett vanligt vardagsexempel är...
av Christer Isehag | maj 21, 2018 | Okategoriserade
”Jag har arbetat här i trettio år och aldrig gått en enda kurs i kundbemötande och nu kommer du och ska tala om för mig hur jag ska göra mitt jobb. Man tackar.” Den här kommentaren fick jag vid uppstarten på en utbildning för flera år sedan. ”Det här var starten på en...
av Christer Isehag | feb 21, 2018 | Okategoriserade
Ett uttryck som används oerhört slarvigt i många verksamheter. Har kunden alltid rätt? Många chefer har trummat in detta i sina medarbetare under en massa år utan att egentligen tänka på vad de menar. Ibland använder kunden själv det mot ett företag då de ifrågasätter...